Vedtægter

§ 1 Navn

Selskabets navn er Dansk Neuropædagogisk Selskab (DaNS)

Stk. 1 Selskabet har hjemsted i formandens hjemkommune.

§ 2 Formål

Selskabets formål er at virke til fremme af neuropædagogikken ved bl.a. at:

- Være forum for den neuropædagogiske debat indenfor pædagogiske, psykologiske, sundhedsmæssige og sociale arbejdsområder
- Formidle udveksling af viden, synspunkter og information indenfor områder
- Profilere og synliggøre den neuropædagogiske indsats
- Være kontaktorgan til beslægtede fagområder i ind- og udland
- Forestå og igangsætte kursus- og efteruddannelsesaktiviteter på området
- Være i kontakt med Videncenter for Hjerneskade og brugerorganisationer på området

§ 3 Medlemskab

Selskabet kan som medlemmer optage alle, der indenfor det pædagogiske, psykologiske, sundhedsmæssige eller sociale område arbejder pædagogisk med personer med erhvervet hjerneskade.

Stk. 1 Institutioner kan tilmelde sig med dobbelte og/eller triple medlemskaber, hvilket dækker henholdsvis 2 eller 3 unavngivne personer, ansat ved pågældende institution.

Stk. 2 Institutionen har ved generalforsamlingen stemmeret svarende til det antal personer medlemskabet dækker. Ved fremmøde tilmeldes man generalforsamlingen med navn og institution, og man nyder samme rettigheder som enkeltmedlemmer, hvad angår stemmeret og valgbarhed.

§4 Ind- og udmeldelse

Indmeldelse sker til selskabets bestyrelse og er bindende til udmeldelse er sket efter bestemmelserne i denne §.

Stk. 1 Udmeldelse sker skriftligt til selskabets bestyrelse inden udgangen af den måned, hvori der afholdes generalforsamling, med virkning fra januar det følgende år.

Stk. 2 Medlemmer, der trods påmindelse ikke har betalt kontingent inden 2 måneder efter forfaldsdato, slettes af medlemslisten.

§ 5 Generalforsamling

Generalforsamlingen er selskabets øverste myndighed.

Stk. 1 Ordinær generalforsamling afholdes i april måned med følgende dagsorden:

1. Valg af dirigent og referent
2. Formanden aflægger bestyrelsens beretning
3. Behandling af indkomne forslag
4. Fremlæggelse af regnskab for det afsluttede regnskabsår
5. Godkendelse af rammebudget og fastlæggelse af kontingent
6. Valg af bestyrelsesmedlemmer
7. Valg af suppleanter til bestyrelsen
8. Valg af 2 revisorer
9. Eventuelt

Stk. 2 Der føres referat af generalforsamlingens beslutninger. Referatet underskives af dirigenten som dokumentation for generalforsamlingens forløb.

Stk. 3 Bestyrelsen indkalder til generalforsamling senest 6 uger før afholdelsen. Senest 2 uger inden generalforsamlingen udsendes endelig dagsorden samt revideret regnskab.

Stk. 4 Forslag som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 4 uger inden generalforsamlingen.

Stk. 5 Ændring af vedtægterne kræver 2/3 flertal af de afgivne stemmer på generalforsamlingen.

Stk. 6 Beslutninger på generalforsamlingen træffes ved almindeligt stemmeflertal bortset fra de i stk. 5 nævnte.

Stk. 7 Stemmeafgivningen kan ske ved skriftlig fuldmagt til et medlem af selskabet, når bemyndigelsen er klart afgrænset og generalforsamlingens dirigent har godkendt fuldmagten.

Stk. 8 Forretningsordenen følger de almindelig gældende regler.

Stk. 9 Generalforsamlingen finder sted som et led i et fagligt arrangement.

§ 6 Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan med 2 ugers varsel indkaldes af bestyrelsen, når denne finder det påkrævet. Indkaldelsen skal ske, når mindst 10 % af medlemmerne skriftligt fremsætter ønske herom med angivelse af, hvad der ønskes behandlet

§7 Bestyrelsen

Bestyrelsen er selskabets øverste myndighed mellem generalforsamlingerne og varetager den daglige ledelse af selskabet.

Stk. 1 Bestyrelsen består af formanden og 4 medlemmer. På generalforsamlingen vælges der 5 bestyrelsesmedlemmer.

Stk. 2 Til bestyrelsen vælges desuden 1-2 suppleanter. Suppleanterne gives adgang til deltagelse i bestyrelsens møder.

Stk. 3 Bestyrelsesmedlemmerne vælges for 2 år ad gangen. 3 bestyrelsesmedlemmer er på valg i ulige år og 2 i lige år. Suppleanterne vælges for 2 år ad gangen. Én suppleant er på valg i ulige år, og én suppleant er på valg i lige år.

Stk. 4 Bestyrelsen konstituerer sig selv for ét år ad gangen med formand, næstformand, sekretær og kasserer. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.

Stk. 5 Hvis et bestyrelsesmedlem indenfor valgperioden udtræder af bestyrelsen eller af andre grunde ikke kan fungere, indtræder suppleanten i bestyrelsen. Hvis formanden udtræder, overtages formandskabet af næstformanden indtil konstituering har fundet sted efter den følgende generalforsamling.

Stk. 6 Bestyrelsen fører protokol over sine møder.

Stk. 7 Bestyrelsen nedsætter arbejdsgrupper ad hoc samt faste arbejdsgrupper indenfor interesseområder. Arbejdsgrupperne kan tiltrædes af personer udenfor bestyrelsen.

§8 Kontingent

Foreningens kontingent fastsættes af generalforsamlingen.

Stk. 1 Kontingentet forfalder til betaling pr. 1. februar og betales forud for det indeværende år.

§9 Regnskab

Selskabets regnskabsår er kalenderåret.

Stk. 1 Regnskabet revideres af de på generalforsamlingen valgte revisorer.

Stk. 2 Regnskabet forelægges generalforsamlingen til endelig godkendelse.

Stk. 3 Bestyrelsen fastlægger det endelige budget på baggrund af det rammebudget, som er godkendt på generalforsamlingen.

§ 10 Opløsning af selskabet

Beslutning om opløsning af selskabet skal ske på 2 på hinanden følgende ordinære generalforsamlinger. Opløsningen kræver ¾ af de afgivne stemmer.

Stk. 1 I tilfælde af opløsning træffer generalforsamlingen beslutning om anvendelse af selskabets midler.

§ 11 Ikrafttrædelse

Vedtægterne træder i kraft efter godkendelse på den stiftende generalforsamling, hvor der også tages beslutning om, hvilke bestyrelsesmedlemmer og suppleanter der er på valg efter den første valgperiode og om regnskabsårets længde.

Godkendt på den stiftende generalforsamling d. 25. januar 2001.

Revideret på den ordinære generalforsamling d. 11. april 2002 og d. 14. april 2005.

Der er lukket for kommentarer.